Logo
Imprimă această pagină

UNTRR CONTINUĂ DISCUȚIILE CU AUTORITĂȚILE PENTRU RAMBURSAREA SUPRAACCIZEI Recomandat

UNTRR CONTINUĂ DISCUȚIILE CU AUTORITĂȚILE PENTRU RAMBURSAREA SUPRAACCIZEI

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a continuat săptămâna trecută discuțiile cu Ministerul Finanțelor

Publice (MFP), Ministerul Transporturilor (MT), Autoritatea Rutieră Română (ARR) și Consiliul Concurenței pentru elaborarea unei noi
scheme de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri.

UNTRR consideră că restituirea supraaccizei pentru transportatorii
rutieri nu este ajutor de stat dacă se restituie între orice valoare
superioară și minimul stabilit la nivel de UE, de 330 euro/1000 litri.
De exemplu, dacă acciza este 400 euro/1000 litri, se pot restitui
maximum 70 euro/1000 litri fără a fi considerat ajutor de stat. Este
ajutor de stat orice sumă restituită sub pragul minim de 330 euro/1000
litri, de exemplu la agricultură, unde restituirea de la 330 euro/1000
litri la 21 euro/1000 litru face subiectul reglementărilor ajutorului
de stat.

În prezent, 6 țări din UE restituie supraacciza la motorină
transportatorilor rutieri: Ungaria – 0,02 euro/litru (Ungaria
restituie acciza 0,02 -0,035 - 0,055 euro/litru, modificările fiind
realizate și la 6 luni, TVA este 27%, iar acciza este de 358,07
euro/1000 litri când prețul petrolului este peste 50 dolari/baril și
390,51 euro/1000 litri când prețul petrolului este 50 dolari/baril sau
sub), Belgia – 0,1774 euro/litru (TVA este 12%, iar acciza este de 507
euro/1000 litri), Slovenia – 0,09605 euro/litru (TVA 22%, acciza este
de 426,05 euro/1000 litri), Franța – 0,1142 pentru camioane și
0,1542 pentru autocare (TVA 20%, acciza este de 530,7 euro/1000 litri),
Spania – între 0,016 și 0,048 euro/litru în funcție de regiune
(TVA 21%, acciza este de 331 euro/1000 litri) și Italia – 0,21418
euro/litru (TVA 22%, acciza este de 617,4 euro/litru).

UNTRR solicită Guvernului să inițieze cât mai rapid noua procedură
de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri, deoarece
în lipsa unui astfel de mesaj în cel mai scurt timp, consumul de
motorina va migra în fluxurile ilustrate alăturat. Reamintim că la
majorarea accizei cu 1 aprilie 2014, hotărârea de guvern cu privire la
rambursarea parțială a accizei suplimentare a fost publicată pe 2
aprilie 2014, iar normele de aplicare au fost publicate 3 luni mai
târziu.

UNTRR își exprimă sprijinul pentru adoptarea cât mai rapidă a unui
mecanism de rambursare a accizei suplimentare într-o formă
îmbunătățită față de sistemul precedent, și cu o valoare
rambursată suficient de mare pentru a menține o valoare competitivă a
costului motorinei pentru transportatorii români. Astăzi, motorina
fără taxe (fără acciză și fără TVA) în România a ajuns să fie
pe locul 10 în topul celor mai scumpe țări din UE și a urcat cu 4
locuri față de august 2017, când se situa pe locul 14! Acest
clasament ia în considerare creșterea prețului petrolului pe piețele
internaționale pentru toate cele 28 de state membre UE! O explicație
posibilă este aceea a unei majorări preventive (de circa 2,5
eurocenți/litru) din partea firmelor prezente pe piața din România,
datorată estimării reducerii volumului vânzărilor cu 15-20% în
următoarea perioadă.

Motorina în România fără TVA - 0,91 euro/litru este mai scumpă
decât motorina fără TVA în Austria 0,88 Euro/litru și Bulgaria 0,81
Euro/litru și mult mai scumpă decât motorina fără TVA și fără
acciză recuperabilă din Slovenia 0,78Euro/litru și Ungaria 0,82
Euro/litru. Reamintim că un camion consumă minim 3000 litri și până
la 6000 litri de motorină lunar, iar o diferență de 5 eurocenți
urcă costul de operare al unui transportator român cu minimum 1800
euro anual până la 3600 euro, iar o diferență de 10 eurocenți pe
litru de motorină urcă costul de operare cu 3600 euro până la 7200
euro anual pentru fiecare camion din România, aspect care va reduce
drastic competitivitatea firmelor de transport rutier din România care
nu vor putea utiliza alternativele oferite de furnizorii de carduri de
carburant internaționale cu care deja au contracte - AS24, Routex, DKV,
Euroshell, UTA, MOL Gold, IQCards, Eurowag, etc

Articole înrudite

Copyright © PolitiaRutiera.ro. Toate drepturile rezervate.